donderdag, mei 25, 2017

142: Met Murphy aan mijn zijde

Oorspronkelijke idee kwam van Jan Spitaels. 100km op donderdag in Steenwerck en op zaterdag in Amsterdam bos. Maar omdat in het weekend de uitstap naar Luxemburg met de Krekenlopers gepland was, lukte dit niet. Anderzijds zit ik in mijn kop met de behoefte aan nachtlopen als training. Bleek dat ook Steven (Mallecotte en Schenkels) en Alex naar Steenwerck gingen. En ook Ludo last minute hier voor koos. Zou dan maar de avond editie lopen. Met het voorspelde warme weer was dat ook nog eens een voordeel.

Woensdag zou ik vanop het werk vertrekken. Maar was een inschrijving voor één van de kids vergeten. Dus toch eerst terug naar huis en dat geregeld en vertrokken. File in Aalter, Ruiselede, en Roeselare. En ook in de omgeving van Wervik serieus vertraagd verkeer. Bijna een uur extra nodig en enkele minuutjes na 18h aangekomen. Gaan inschrijven. Maar ... Medisch attest vergeten. Geen regelen aan, tot ik van de organisator tot bij de huisarts gebracht wordt om de hoek, recht over de kerk. Daar voor 25€ extra kosten gered. Ondertussen 18h45. Naar auto lopen om extra geld, inschrijving opnieuw doen. Geen spelden meer. Naar auto lopen om deze te halen. Vlug dixit in voor een grote boodschap en om 18h58 stond ik aan de start. Geen eten meer sedert de middag want daar had ik geen tijd voor. Wel net op tijd bij de start. Tijdens het aftellen, nog 3 seconden, merk ik dat ik oude loopschoenen zonder steunzolen aan heb. Toch maar gestart, na 21km komen we toch terug aan sporthal en kan ik wel bij de auto langs. Alex kwam al direct bij mij en even later liepen we ook bij Steven en Ludo. De eerste 21km liepen we zo goed als samen. Gemiddeld 10,5km/h. Ondertussen al redelijk last van rechter knie en quadriceps. Naar de auto schoenen vervangen. En dacht aan die ene belangrijke wedstrijd, al de rest is training. Dus kan ik even goed van de situatie gebruik maken. Zet mij achter het stuur. Neem het meegebrachte pastasalaatje en eet dit rustig op. Drink nog goed wat cola, en ben terug weg. Door de sporthal en begin aan de volgende "Boucle". In Steenwerck bestaat parcours immers uit een aanloopstuk. En dan 3x boucle 1 en 3x boucle 2. Samen vormen ze een 8 en lopen we telkens bij de overgang door de sporthal. De aanloop + eerste boucle was ruim 21km. Daarna is iedere Boucle 15 à 16km. Door te eten, mocht ik ook nog eens de dixit in duiken. Pijn in de knie en de dijen ging niet weg. Opgeven spookte door het hoofd. Er is wel 24h tijd zoals in Bornem. Misschien even slapen. Maar dacht aan mensen die vechten tegen kanker en hun familie. Aan OIGO en SIA. Zag op het einde van de 2° ronde net Ludo en Alex nog hun nieuwe ronde aanvangen en wist dat ik ongeveer een 4-tal kilometer achter zat. Viel dus eigenlijk nog mee. Zette door, maar ook de lus die mij over half weg bracht tot km 52 bracht geen beterschap. Daarna ging het plots wel vlotter. Door het rustige tempo voelde ik niet echt vermoeidheid. De pijn ging weg en plots werd het genieten. Babeltje met een loper die nooit meer dan 30km liep en nu zijn eerste 100km. Mee met een dame die mij inhaalde maar later toch moest vertragen. En toen kwam snelwandelaar Benoit. Eerst liet ik hem voor gaan. Maar hij liep niet verder dan 50m uit. In de voorlaatste ronde er toch maar naar toe. En gezegd dat ik hem als haas zou gebruiken. Hij snelwandelt aan 9 en soms zelfs boven de 10km/h. Maar hij toonde zijn rol toiletpapier die hij klaar had en zou in de rand van de weg kruipen. Zo kwam ik terug alleen. Maar ging nu verder aan een rustig, maar toch iets sneller tempo. Toch kwam een kilometer of 12 voor de finish Benoit opnieuw bij mij. Pikte aan en zouden samen finishen. Maar de aanduiding 90km gaf hem extra boost. Ook de 95, 98 en 99. Telkens ging het tempo omhoog. Op 95 zag hij dat we 10h58 onder weg waren. Zijn streef tijd werd 11h30. Had dit in de mot, ook al zei hij het niet. Ik pikte aan, en bleef hem volgen. Ook al werden de benen nu wel vermoeid en begon het zwaarder te worden. Op km 98 nog een laatste brug. Moest klein gaatje laten, maar in de afzink geraakte ik beetje voorop. Kon tempo niet houden en plaatste mij weer in zijn wiel. Had ik gekund, ik zou hem niet geklopt hebben. Maar het zat er eigenlijk zelfs niet in. Uiteindelijk gefinishd in 11h30 en enkele secondjes. Benoit als 30e, ik als 31e. Dit van meer dan 500 deelnemers. Ludo en Alex nog terug gezien deze zaten 12 en 8 minuten voor mij. Gezien de schoenwissel en eetpauze ben ik hier best tevreden mee.

En nadien samen nog eens op de foto:
foto van Ludo Depoortere.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten